ΕΘΝΟΣ  |  ΗΜΕΡΗΣΙΑ  |  E-GO  |  SENTRAGOAL  |  WOMENONLY  |  ELLE | ΣΙΝΕΜΑ  |  CAR&DRIVER  |  SPORTY  |  HOMME  |  COOKBOOK

ΑΡΜΟΝΙΑ,  24/11/2009 2:11:22 μμ

Φυσικά παυσίπονα χωρίς φάρμακα


Πονάει συχνά η πλάτη ή ο αυχένας σας; Ή μήπως ανήκετε στο 27% των Ελλήνων που πάσχουν από κάποια ρευματική πάθηση; Γνωρίστε τις εναλλακτικές μεθόδους που θα σας βοηθήσουν να ανακουφιστείτε, ακόμη και να προλάβετε τους πόνους μυών και αρθρώσεων.

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο Μεγαλύτερα Γράμματα Μικρότερα Γράμματα

ΑΠΟ ΤΗ ΡΙΤΑ ΒΕΛΩΝΗ

Σύμφωνα με τις στατιστικές, η κακή στάση του σώματος, η καθιστική ζωή, τα βάρη που σηκώνουμε καθημερινά, ο ιδρώτας, τα ρεύματα, τα επιπλέον κιλά, η οδήγηση είναι από τις πιο κλασικές αιτίες για τους πόνους και τα πιασίματα στην πλάτη (ραχιαλγία), στη μέση (οσφυαλγία), στους ώμους, στον αυχένα κ.λπ. Επίσης, όπως αποδεικνύει η επιδημιολογική έρευνα την οποία παρουσίασε πρόσφατα ο κ. Χαράλαμπος Μουτσόπουλος, καθηγητής-διευθυντής Παθολογικής Φυσιολογίας της Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών: «Στην Ελλάδα περίπου 80.000-100.000 άτομα πάσχουν από αυτοάνοσα ρευματικά νοσήματα, όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα, η νεανική ιδιοπαθής αρθρίτιδα, η αγκυλοποιητική σπονδυλαρθρίτιδα κ.ά... Οι φλεγμονώδεις αυτές παθήσεις προσβάλλουν άτομα στην πλέον παραγωγική περίοδο της ζωής, στις ηλικίες, δηλαδή, 19-65 ετών, προκαλώντας έντονο πόνο, οίδημα, δυσκαμψία στις αρθρώσεις και κόπωση, που τους αναγκάζουν να απουσιάζουν από την εργασία τους». Αν, λοιπόν, πάσχετε από κάποια ρευματική πάθηση ή υποφέρετε συχνά από μυοσκελετικούς πόνους, γνωρίστε τους τρόπους που θα σας ανακουφίσουν.

ΦΥΣΙΚΑ ΑΝΤΙΔΟΤΑ ΓΙΑ ΠΟΝΟΥΣ ΜΥΩΝ & ΑΡΘΡΩΣΕΩΝ

1. Μαγνητοθεραπεία: Για τον αυχένα, και όχι μόνο
H μαγνητοθεραπεία ενεργοποιεί την καλύτερη κυκλοφορία του αίματος, με αποτέλεσμα τα θρεπτικά συστατικά και το οξυγόνο να φτάνουν γρηγορότερα στα σημεία του σώματος, ακόμα και σε αυτά που αιματώνονται πιο δύσκολα, όπως είναι οι χόνδροι στα γόνατα. Επίσης, οι μαγνήτες βοηθούν στην ανακούφιση από τον πόνο του αυχενικού συνδρόμου, σε προβλήματα μέσης και στη μείωση οιδημάτων και φλεγμονών. Συνήθως χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της φυσικοθεραπείας και της ρεφλεξολογίας.

Στην πράξη αυτό σημαίνει: Η μέθοδος εφαρμόζεται με ειδικές συσκευές, που η χρήση τους είναι απλή, αβλαβής και δεν χρειάζεται προετοιμασία. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν από όλους, ανεξαρτήτως φύλου ή ηλικίας. Η μαγνητοθεραπεία συνδυάζεται με οποιαδήποτε άλλη θεραπεία.

2. Τεντωθείτε σαν τη... γάτα: Για τη μέση και την πλάτη
Πολλές από τις γυμναστικές ασκήσεις της γιόγκα μιμούνται τις κινήσεις των ζώων! Της γάτας, της κόμπρας, της χελώνας, του λαγού, του ψαριού... Για να απαλλαγείτε από την κούραση ή τον πόνο της πλάτης, της μέσης και γενικά της σπονδυλικής στήλης, δεν έχετε παρά να μιμηθείτε τη γάτα.

Στην πράξη αυτό σημαίνει: Γοναζίετε με τα χέρια μπροστά, τεντωμένα στους αγκώνες, και με τη ράχη ίσια, φροντίζοντας οι μηροί να είναι παράλληλοι και κάθετοι με το πάτωμα και τα γόνατα λίγο ανοιχτά. Από αυτή τη στάση και με σκυμμένο το κεφάλι προς τα εμπρός, εκπνέετε, ανεβάζοντας τη σπονδυλική στήλη προς τα πάνω. Μείνετε για λίγα δευτερόλεπτα αναπνέοντας κανονικά, κατόπιν, εισπνέοντας, σηκώνετε το κεφάλι προς τα πάνω, φέρνοντας την πλάτη στην αρχική της θέση (σε ίσια γραμμή). Μπορείτε να επαναλάβετε την άσκηση 5-6 φορές.

3. Υδροθεραπεία: Βάλσαμο για όλο το σώμα
Είναι μια πολύ καλή θεραπευτική αντιμετώπιση για πολλές παθήσεις μυών και αρθρώσεων. Στα κέντρα θαλασσοθεραπείας υπάρχουν ειδικά προγράμματα (συνήθως σε θερμαινόμενες πισίνες) για άτομα που πάσχουν από προβλήματα της σπονδυλικής στήλης και ρευματοπάθειες.

Στην πράξη αυτό σημαίνει: Ολική ή μερική επαφή του σώματος με το θερμομεταλλικό νερό (σε πισίνα ή ατομικό λουτήρα), υδρομαλάξεις (εκτόξευση θερμού νερού με πίεση στο σώμα, που βρίσκεται ήδη μέσα στην πισίνα ή το λουτήρα) καθώς και υδροκινησιοθεραπεία (ασκήσεις μέσα στο νερό). Στην υδροθεραπεία περιλαμβάνεται και η πηλοθεραπεία (μίγμα θεραπευτικού πηλού με ιαματικό νερό), που εφαρμόζεται είτε με τοπικές επαλείψεις είτε σε ολόκληρο το σώμα.

4. Τεχνική Αλεξάντερ: Διώξτε τα «πιασίματα»
Η μέθοδος αυτή είναι πολύ χρήσιμη σε εκείνους που λόγω πολύωρης καθιστικής εργασίας δεν γυμνάζονται, με αποτέλεσμα να έχουν περιορίσει -χωρίς οι ίδιοι να το συνειδητοποιούν- την γκάμα των κινήσεών τους, που συχνά οδηγεί στα γνωστά πονάκια και «πιασίματα» στην πλάτη, στους ώμους, στη μέση κ.λπ. Η ελλιπής ή λανθασμένη, για παράδειγμα, χρήση των κινήσεων της ωμοπλάτης μπορεί να οδηγήσει σε πόνους στον ώμο (περιαρθρίτιδα). Σύμφωνα με την τεχνική Αλεξάντερ, το κεφάλι, ο αυχένας και η πλάτη έχουν μια αλληλένδετη σχέση μεταξύ τους και είναι τα σημεία-κλειδιά για τη σταθεροποίηση και την καλή λειτουργία του ανθρώπινου σώματος.

Στην πράξη αυτό σημαίνει: Αν είστε υποχρεωμένοι να κάθεστε πολλές ώρες πίσω από ένα γραφείο, καλό είναι να σηκώνεστε κάθε λίγο και να κάνετε μικρά βηματάκια στο χώρο. Επίσης, σε περιπτώσεις πολύωρης ορθοστασίας, πολύ ωφέλιμο είναι να τοποθετείτε το ένα πόδι ελαφρώς πίσω από το άλλο, φροντίζοντας το βάρος του σώματος να πέφτει περισσότερο στο πίσω πόδι. Όμως και για τον τρόπο που σηκώνεται κανείς ή κάθεται σε κάθισμα, η τεχνική Αλεξάντερ συνιστά οι κινήσεις να γίνονται απαλά και όχι απότομα. Ακόμα, όταν κάθεστε, να αποφεύγετε να σταυρώνετε τα πόδια, κάτι που ταλαιπωρεί τους μυς.

5. Κρυοθεραπεία & Θερμοθεραπεία: Άμεση ανακούφιση
H εφαρμογή του κρύου και του ζεστού είναι ένας φυσικός και σίγουρος τρόπος για την ανακούφιση του πόνου μυών και αρθρώσεων. Ανάλογα λοιπόν με την περίπτωση, ο φυσικοθεραπευτής σε συνεργασία με το ρευματολόγο θα αποφασίσουν αν θα χρησιμοποιήσουν κρυοθεραπεία ή θερμοθεραπεία για να πετύχουν το καλύτερο αποτέλεσμα.

Στην πράξη αυτό σημαίνει: Η κρυοθεραπεία συνιστάται κυρίως για την ανακούφιση του πόνου σε φλεγμονές αρθρώσεων, στην αντιμετώπιση μυϊκών πόνων και κακώσεων στα μαλακά μόρια. Ειδικά στις αθλητικές κακώσεις η κρυοθεραπεία θεωρείται ιδιαίτερα ευεργετική, γιατί ο ασθενής ανακουφίζεται σύντομα από τα συμπτώματά του και αισθάνεται έτοιμος να επιστρέψει στις δραστηριότητές του. Τα λιωμένα παγάκια είναι ένας παραδοσιακός αποτελεσματικός τρόπος για να εφαρμοστεί ψύχος στην περιοχή της κάκωσης. Αρκεί να βρίσκονται σε μια πλαστική σακούλα, ώστε να μην έρχονται σε άμεση επαφή με το δέρμα. Η εφαρμογή του διαρκεί το πολύ μέχρι τριάντα λεπτά και μπορεί να επαναληφθεί χωρίς πρόβλημα έπειτα από διάλειμμα δύο ωρών.

Η θερμοθεραπεία συνιστάται κυρίως για την ανακούφιση από πόνους οσφυαλγίας, αυχεναλγίας, περιαρθρίτιδας καθώς και για μυϊκές και αρθρικές ακαμψίες. Tα ζεστά επιθέματα αλλά και τα ειδικά θερμικά θεραπευτικά έμπλαστρα χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο για την ανακούφιση των μυϊκών πόνων στη μέση (οσφυϊκή χώρα) καθώς και για την ανακούφιση των πόνων από μυϊκές θλάσεις («τραβήγματα») και μυϊκή ένταση στην περιοχή του αυχένα και της ωμοπλάτης.

6. Σιάτσου & ρεφλεξολογία: Ισορροπία στον οργανισμό
Για τη δυσκαμψία, τους πόνους στις αρθρώσεις και τους ρευματικούς πόνους το σιάτσου χρησιμοποιεί μια ποικιλία από τεχνικές, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι μαλάξεις, οι διατάσεις και η πίεση ειδικών σημείων (acupoints). H ρεφλεξολογία, επίσης, με ειδικούς χειρισμούς και πιέσεις, απελευθερώνει τις θεραπευτικές δυνάμεις του ίδιου του οργανισμού, με τη διέγερση των αντανακλαστικών σημείων.

Στην πράξη αυτό σημαίνει: Σε ό,τι αφορά το σιάτσου, πρέπει να εντοπιστούν οι μεσημβρινοί και οι περιοχές του σώματος που βρίσκονται σε δυσαρμονία. Εντοπίζοντας τη ρίζα του προβλήματος, ο θεραπευτής, με τις ανάλογες τεχνικές, επαναφέρει την ομαλή ροή της ενέργειας σε ολόκληρο το σώμα. ΄Έτσι, επανέρχεται η ισορροπία, η οποία επιδρά θετικά στις πονεμένες αρθρώσεις κ.λπ.

Στην περίπτωση της ρεφλεξολογίας, τα αντανακλαστικά σημεία είναι τα πέλματα και οι παλάμες, τα οποία ως γνωστόν αντιστοιχούν σε κάθε όργανο και τμήμα του σώματος (και σε αυτά που πονούν). Και στις δυο αυτές εναλλακτικές θεραπείες η βελτίωση των ασθενών θα φανεί έπειτα από ορισμένες συνεδρίες, ο αριθμός των οποίων θα καθοριστεί από τον ειδικό.

Να θυμάστε:
Οι αρθρίτιδες μπορεί να περιορίζονται σε μια μόνο άρθρωση ή να προσβάλλουν ταυτόχρονα πολλά τμήματα του σκελετού. Είναι πιο συχνές σε άτομα ηλικίας άνω των 55 χρονών, όμως ορισμένοι τύποι αρθρίτιδας (όπως η ρευματοειδής) εκδηλώνονται και σε νεαρά άτομα, ακόμα και σε παιδιά.

Αν έχετε πόνο, δυσκαμψία ή διόγκωση μέσα ή γύρω από μια άρθρωση για πάνω από δύο εβδομάδες, θα πρέπει να κλείσετε ραντεβού με το γιατρό σας να σας δει. Όσο πιο γρήγορα υπάρξει έγκαιρη διάγνωση και ληφθούν μέτρα για να ελεγχθεί η αρθρίτιδα, τόσο το καλύτερο.

Η έγκαιρη θεραπεία μπορεί να σημαίνει λιγότερη βλάβη της άρθρωσης και λιγότερο πόνο. Επίσης, ο τρόπος ζωής (π.χ. υγιεινή διατροφή και τακτική άσκηση) μπορεί να προστατεύσει τις αρθρώσεις και να καθυστερήσει την εξέλιξη της πάθησης.

Ο γιατρός μπορεί να συστήσει φυσικοθεραπεία ή κάποια έμπλαστρα νέας τεχνολογίας, που ανακουφίζουν τους πονεμένους μυς και τις δύσκαμπτες αρθρώσεις. Ορισμένα άτομα βρίσκουν ανακούφιση και από τις συμπληρωματικές θεραπείες, όπως η μαγνητοθεραπεία, το μασάζ κ.ά. Αν ο πόνος επιμένει, ο γιατρός θα προτείνει κάποιο φάρμακο. Ορισμένα είναι διαθέσιμα χωρίς συνταγή, ενώ άλλα διατίθενται μόνο με ιατρική συνταγή.